Układy wydechowe pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi muszą posiadać tłumiki. Są to urządzenia niezbędne do prawidłowego oczyszczania oraz dopalania spalin wydostających się z silnika i do redukowania powstającego w czasie jego pracy hałasu. Walka z hałasem wytwarzanym przez motocykle jest o wiele trudniejsza niż w przypadku samochodów. Te ostatnie mają znacznie większe rozmiary, w związku z czym można pod ich podłogami umieszczać dłuższe tłumiki, a nawet kilka ich sztuk. Im większa jest odległość pomiędzy początkiem rury wydechowej umocowanym do głowicy silnika, a jej końcówką, tym efektywniej można wytłumić hałas. Tłumiki motocyklowe, z uwagi na stosunkowo niewielkie rozmiary pojazdu, są zdecydowanie krótsze od ich samochodowych odpowiedników i konstruktorzy muszą tutaj poskromić nadmierną ilość decybeli na długości rzadko kiedy przekraczającej dwa metry.
W jednośladach silnikowych stosowane są dwa podstawowe rodzaje tłumików motocyklowych: refleksyjne i absorpcyjne.
Jeszcze ciągle najpopularniejsze są tłumiki refleksyjne. W ich wnętrzu znajduje się szereg odpowiednio rozmieszczonych przegródek oraz system rurek i otworów, przez które przepływają spaliny. Zarówno gazy, jak i fale dźwiękowe muszą pokonać określoną trasę, przechodząc kolejno przez wszystkie komory, które mając odmienne pojemności, rozpraszają dźwięki o różnej częstotliwości.
Bardziej perspektywicznym rozwiązaniem są, coraz powszechniej stosowane, tłumiki absorpcyjne, które we wnętrzu posiadają jedną perforowaną rurę na całej długości i jedną obszerną komorę wokół rury przelotowej. Cała komora jest wypełniona specjalnym absorbentem o ściśle określonej gęstości, którym może być wata szklana, wełna mineralna lub wełna stalowa albo ich kombinacje. Istotną przewagą tego rozwiązania w stosunku do tłumików refleksyjnych jest to, że w niewielkim tylko stopniu pogarsza ono dynamikę silnika. Z tego też względu tłumiki absorpcyjne chętnie montowane są motocyklach sportowych i sportowo-turystycznych, w których przede wszystkim liczą się osiągi.