Każdy motocykl napędzany jest silnikiem spalinowym. Sam silnik jednak będzie jedynie bezużytecznym gadżetem, jeśli nie zostanie odpowiednio połączony ze skrzynią biegów, a za jej pośrednictwem z kołem pojazdu. Elementem bezpośrednio przenoszącym moment obrotowy silnika na przekładnię, jest sprzęgło motocyklowe. Oczywiście dla miłośników motoryzacji nie jest to żadne odkrycie, ponieważ jednak pasjonatów silnikowych jednośladów ciągle przybywa, postaramy się bliżej wyjaśnić, czym jest sprzęgło do motocykla i jaka jest zasada jego działania.
Można powiedzieć, bez cienia przesady, że sprzęgło motocyklowe to cichy bohater każdego jednośladu. To ono umożliwia płynną zmianę biegów, przyspieszanie, a nawet hamowanie. Umieszczone jest na wałku skrzyni biegów bądź na czopie wału korbowego, choć bywają modele motocykli, w których montuje się je na tylnym kole.
Od jakości sprzęgła do motocykla w dużej mierze zależą możliwości i osiągi pojazdu, a przede wszystkim dynamika jego jazdy. Teoretycznie można zmienić bieg bez wysprzęglenia, jednakże wtedy poszczególne elementy przeniesienia znacznie szybciej się zużywają. W związku z tym występuje znaczne ryzyko pojawienia się różnego rodzaju awarii w trakcie poruszania się, a więc bezpieczna jazda motocyklem staje się praktycznie niemożliwa.
W zasadzie rozróżniamy dwa podstawowe typy sprzęgieł do motoru stosowanych we współczesnych jednośladach - „mokre” i „suche”, jednotarczowe lub wielotarczowe. Elementy „suche” znane są kierowcom już od lat dwudziestych XX wieku. Wraz z upływem czasu mocno się rozwinęły i dziś możemy zakupić je w odsłonie, w której element współgra z olejem. Potocznie nazywa się je właśnie „mokrymi”, choć w pojazdach niektórych typów (szczególnie wyczynowych) w dalszym ciągu stosuje się ich wersje „suche”, bez kąpieli olejowej.
Łącznie w przypadku motorów mamy do czynienia z ponad 50 rodzajami sprzęgieł, jednakże najpopularniejszymi z nich jest dzisiaj wspomniana, olejowana wielotarczówka. Są one znacznie mniej kosztowne w utrzymaniu, wymagają bowiem tańszych podzespołów. Miłośnicy jednośladów chętnie biorą udział w dyskusjach na temat wykorzystania oleju w takim pojeździe – czy warto i który z dostępnych na rynku sprawdza się najlepiej. Zdecydowanie najbezpieczniejsze okazuje się zastosowanie w „mokrych” wielopłytkowych sprzęgłach do motorów olejów dedykowanych właśnie dwukołowcom, a tych w dzisiejszych czasach nie brakuje.
Wersje wielotarczowe są większe i cięższe od ich suchych odpowiedników, jednakże olej bardzo skutecznie wygłusza odgłosy pracy tych mechanizmów oraz w znacznym stopniu podnosi ich trwałość, co w ostatecznym rozrachunku jest przecież najistotniejsze. Suche sprzęgło do motoru pracuje znacznie głośniej, jednakże jego zaletą jest mała masa, dlatego też jest ono stosowane głównie w maszynach sportowych, w tych konstrukcjach jedynym czynnikiem odbierającym temperaturę sprzęgła jest powietrze.
Alternatywą dla elementu wielopłytkowego są jego wersje mechaniczne, hydrauliczne oraz odśrodkowe. Stosowane są one przy przekładniach bezstopniowych i charakteryzują się tym, że nie rozłączają napędu w trakcie jazdy ze względu na brak zastosowania współpracujących ze sobą kół zębatych. Napęd w trakcie jazdy jest stale przenoszony do silnika motoru za pomocą paska.
Każdy miłośnik motocykli doskonale wie, że najważniejszą rolę w ich kierowaniu odgrywa bezpieczeństwo. W trakcie jazdy niejednokrotnie dochodzi do tak zwanego „hoppingu”. Za jego występowanie odpowiedzialna jest przede wszystkim duża prędkość połączona z gwałtowną redukcją biegów. Koła napędzane zatrzymują się i ponownie obracają, przez co nienaturalnie odbijają się od drogi, przez co trudniej kontrolować pojazd. W trakcie tego „procesu” tylne koło pozostaje zablokowane. Aby zabezpieczyć kierowców przed zjawiskiem „hoppingu”, producenci wynaleźli bezpieczne sprzęgło motocyklowe, zwane „ani-hopping”.
Skorzystaj z naszej oferty - sprzedajemy powyższe części do motorów w bardzo atrakcyjnych cenach. Proponujemy wyłącznie podzespoły od najlepszych producentów.