Motocyklista, z oczywistych względów nie ma takiej swobody poruszania rękami jak kierowca samochodu, dlatego też mechanizmy ręcznego sterowanie wszystkimi funkcjami jego pojazdu powinny być tak skonstruowane, aby można było je obsługiwać bez odrywania dłoni od kierownicy. Z tego też względu na kierownicach jednośladów montuje się zespolone, uniwersalne przełączniki motocyklowe, tak zaprojektowane, że do poszczególnych ich przycisków i klawiszy można bez wysiłku sięgnąć poszczególnymi palcami dłoni bez puszczania uchwytu kierownicy. Takie konstrukcje umożliwiają swobodne i bezpieczne włączanie oświetlenia, kierunkowskazów czy też klaksonu lub różnych sterowników. Rzecz dotyczy w równej mierze klasycznych motocykli, jak i skuterów, motorowerów czy quadów. We wszystkich tych pojazdach szczególną rolę odgrywa ergonomia, dlatego też projektanci przełączników motocyklowych dokładają wszelkich starań, aby można je było obsługiwać bez żadnego, większego wysiłku.
Mimo iż samych konstrukcji motocyklowych jest całe mnóstwo, to pewne ich poszczególne elementy mogą mieć taką samą lub bardzo podobną do siebie budowę. Przykładem tego są chociażby omawiane tutaj przełączniki na kierownice. Zasadniczym parametrem decydującym o wyborze takiego czy innego przełącznika motocyklowego jest jedynie grubość samej kierownicy; chodzi o to, aby mocowanie przełącznika było dostosowane do średnicy rury, z której kierownica jest wykonana. Jeśli chodzi o sterowanie, to w zasadzie w każdym motocyklu uruchamiane są te same funkcje. Dlatego też uniwersalne przełączniki motocyklowe mogą być stosowane wymiennie w wielu różnych jednośladach. Oczywiście zupełnie inaczej rzecz będzie się miała z pewnymi motocyklami sportowymi, w których sterowanie ograniczone jest w zasadzie do spraw związanych wyłącznie z napędem pojazdu.